Ce inseamna invatare experientiala?

121 WOW LABInvatarea experientiala furnizeaza mediul si instrumentele care ii pot ajuta pe copii in intelegerea informatiilor si a proceselor cognitive, prin crearea interactiunii dintre participant, trainer si grup.  Teoria învăţării experienţiale a fost consacrată conceptual de către David Kolb în 1984, oferind o viziune fundamental diferită asupra procesului de învăţare faţă de teoriile clasice care plaseaza individul intr-o ipostaza pasiva ca receptor de informatie. Învăţarea experienţială este definită de Kolb ca proces în care cunoaşterea este creată prin transformarea experienţei. Cea mai eficienta invatare este cea pe care o poti controla, experimentand.

Invătarea experientială este reprezentată sub forma unui ciclu, in cadrul căruia se trece prin cele 4 etape – Experienta/ Explorare, Observare si reflectie, Formarea conceptelor, Implicare activa – la care Wow Lab adauga o etapa suplimentara :  “Inovatie in utilizarea conceptelor”,  dedicata stimularii imaginatiei si a gandirii creative a copiilor.

S-a demonstrat ca procesul de invatare este mult mai eficient atunci cand se desfasoara pornind de la experienta proprie – o actiune, o problemă sau un eveniment care creează nevoia de mai bună întelegere. Noi credem ca invatarea este cu atat mai usoara cu cat se desfasoara intr-un cadru informal, relaxat, unde activitatile se desfasoara sub forma unor jocuri.

Folosim experimentele stiintifice ca axa centrala in procesul de invatare si dezvoltare in cadrul atelierelor si oferim copiilor instrumentele si contextul special creat pentru stimularea curiozitatii lor si facilitarea asimilarii de noi cunostinte. In urma desfasurarii experimentelor, copii reflectează asupra actiunilor si consecintelor. Apoi trainerul directioneaza grupul in obtinerea concluziilor generale si rezumarea rezultatelor (de ce, cum, cand), introducand notiunile sau conceptele noi. Urmeaza etapa de exemplificare a utilizarii fenomenelor si proceselor in viata reala, invitand in final copiii la un exercitiu de creativitate si inovatie pentru gasirea a noi modalitati de utilizare a rezultatelor obtinute.